کتاب آموزش برنامه نویسی C

توضیحات کوتاه

________________________

5/5

برنامه نویسی به زبان c با ابزارهای تحت ویندوز عبدالله آراسته

کتابی که پیش رو دارید از ده فصل تشکیل شده است. هر فصل حاوی مطالب مختلفی است که در فهرست «! توجه » مطالب می توانید آن ها را به سرعت بیابید. در کتاب از برخی کادرها استفاده شده که مه مترین آ ن ها برای « لوح » است که معمولاً توجه شما را به نکته ای مهم در مورد مطلب مورد بحث جلب می کند. کادرهای برای مشخص کردن آدرس « وب » مشخص نمودن آدرس یک فایل بر روی لوح فشرده همراه کتاب است و یک سایت برای دانلود یک فایل و یا خواندن و دنبال کردن یک مبحث مربوط به درس که کمتر آن را در طول کتاب می بینید، برای مطرح کردن سؤالاتی است که به نظر نگارنده، « سؤال » کادر ذهن خواننده باید به سمت آن معطوف شود. کلیه ی شکل ها و کدها دارای شماره ای هستند که با شماره ی ۲ یعنی شکل دوم از فصل – ۳ یعنی کد سوم از فصل پنجم و یا شکل ۷ – فصل شروع می شود، مثلاً کد ۵ هفتم. کلیه ی کدهای نوشته شده در کتاب در لوح فشرده ی همراه کتاب موجود است. در اولین کد، در بخش آدرس آن داده شده است، برای بقیه ی کدها نیز آدرسی مشابه وجود دارد که برای پرهیز از اطناب، « لوح » در کنار سایر کدها درج نشده است. توصیه م یشود برنامه های نوشته شده در متن درسی کتاب را خوب خوانده و درک کنید، سپس به ایجاد تغییر در بخش های مختلف آن اقدام کنید و نترسید! زیرا همواره یک کپی از برنامه ی اصلی در لوح فشرده ی کتاب در دسترس شماست! پس در ایجاد تغییرات و رفع اشکالات برنامه های جدید ایجاد شده شجاع و کوشا باشید.

در برخی فصول، بخش هایی با علامت (*) مشخص شده است که مفهوم اختیاری بودن دارد، یعنی دبیر درس مختار است این بخ شها را درس بدهد یا خیر و این تصمیم وابسته به ارزیابی وی از کلاس است. این موضوع در مورد فصل ۱۰ نیز صدق می کند (این فصل کلاً ستاره دار است). برای هر فصل تمارینی در سطوح مختلف در نظر گرفته شده که در کتاب دبیر موجود است و به صلاحدید وی به دانش آموزان به عنوان تمرین یا پروژه ابلاغ خواهد شد.
امید است پس از اتمام این کتاب، توانایی شما در حل مسایل کامپیوتری افزایش یابد و بتوانید در برخورد با آن ها، یک روال منطقی برای رسیدن به راه حل را طی کنید.

فهرست کتاب آموزش برنامه نویسی C

فصل اول : آشنایی با زبان های برنامه نویسی و مفاهیم اولیه

  • تاریخچه ی توسعه ی کامپیوترها و زبانهای برنامه نویسی
  • لزوم فراگیری برنامه نویسی
  • و تاریخچه ی آن C زبان
  • گامهای برنامه نویسی
  • آشنایی با انواع ویرایشگرها و مقایسه ی آنها
  • آشنایی با محیط برنامه نویسیDev C++

فصل دوم : بررسی مسأله و مشخص کردن ورودی و خروجی ها

  • مدل پایه ی کامپیوتر و مفهوم متغیر
  • نمودار گردشی
  • حل مسأل هی یافتن بیشینه بین سه عدد
  • حل چند مسأله و بازنمایی الگوریتم با نمودار گردشی
  • بازنمایی متنی حل مسأله

فصل سوم : ورودی -خروجی، متغیرها و محاسبات

  • آشنایی با تولید ورودی و خروجی و انواع متغیرها در برنامه نویسی
  • انجام محاسباتخلاصه نویسی در عبارات محاسباتی
  • مربع مجموع سه رقم
  • نکات تکمیلی در مورد متغیرها

فصل چهارم : مدیریت صفحه کلید، صفحه نمایش و آشنایی با ساختارهای

  • تصمیم و تکرارنوع کاراکتری
  • مدیریت صفحه کلید
  • ساختار تصمیمif
  • ساختار تصمیمswitch
  •  ساختار تکرارwhile

فصل پنجم : برنامه نویسی گرافیکی

  • ورود به محیط گرافیکی
  • محاسبات در گرافیک: گرفتن سه رأس و آزمودن نامساوی مثلث
  •  ایجاد طیف رنگ باRGBترسیم میانه های مثلث
  • استفاده از موس در محیط گرافیکی
  • استفاده از اعداد تصادفی
  • ترسیم اشیاء توپر

فصل ششم : مباحث تکمیلی ساختارهای تکرار

  • ساختار تکرارfor 
  • عدد n محاسبه ی میانگین
  • عدد n استفاده از ساختار تصمیم در ساختار تکرار: یافتن بیشینه بین
  •  رسم n دایره ی متحدالمرکز  : یک مثال گرافیکی از حلقه یforچند مثال ریاضیاتی
  • محاسبه ی سری ها و تخمین عددπ 
  • تجزیه ی ارقام یک عدد صحیح : مثالی از کاربردwhile
  • تشخیص اول یا مرکب بودن عدد
  • حلقه های تو در تو

فصل هفتم : آرایه ها

  • متغیرهای اندیس دار
  • ضلعی -n ترسیم یک
  • مرتبسازی حبابی
  • مرتبسازی انتخابی (*)
  • غربال اراتستن (*)
  • اعداد صحیح بزرگ (*)رشته ها
  • آرایه های دو بعدی

فصل هشتم : کار با فایل

  • حافظه ی موقتی و دائمی
  • انواع فایل و نحوه ی خواندن محتوای فایلهای متنی
  • خواندن از فایل و مرتب سازی دادهها و نوشتن خروجی در فایل
  • مشخص شدن انتهای فایل
  • ذخیره کردن محل نشانگر موس

فصل نهم : برنامه نویسی پیمانه ای

  • مفهوم و مزایای تابع و برنامهنویسی پیمانهای
  • C نحوه ی تعریف تابع در زبان
  • نوشتن تابع محاسبه ی n! 
  • نوشتن توابع گرافیکی
  • توابع گرافیکی با پارامتر ورودی
  • یک تابع ریاضی: بررسی اول بودن یک عدد
  • فراخوانی با ارجاع در مقابل فراخوانی با مقدار (*)

فصل دهم : برنامه نویسی پیشرفته (*)

  • ساختمان ها
  • ساختمان ها به عنوان پارامتر ورودی تابع
  • ساختمان ها به عنوان خروجی تابع
  • اشارهگرها
  • اخذ حافظه ی پویا از سیستم عامل
  • اشارگرها و توابع و نوشتن توابعی با تعداد پارامتر ورودی نامشخص
  • برنامه نویسی بازگشتی

ضمیمه اول: مبانی اشکال زدایی

ضمیمه دوم: آشنایی با ساخت پروژه و دستورات گرافیکی

  • مراجع

راهنمای دانلود فایل

برای دانلود این کتاب باید در سایت لاگین شده باشید.
اگر در سایت حساب کاربری ندارید، لطفا ابتدا ثبت نام کنید.

اگر از کتاب آموزش برنامه نویسی C استفاده کردی، نظرت رو دربارش بگو و به دیگران پیشنهاد بده

دیدگاهتان را بنویسید

پیشنهاد ما به شما :

_____________ _

ورود

حساب کاربری ندارید؟

مایل هستید از جدیدترین اطلاعات با خبر شوید؟ ما جدیدترین مطالب مورد علاقه شما را پیشنهاد خواهیم داد خیر بله، فقط مورد علاقه ام باشه